KLU Cursussen Kunstgeschiedenis | kunst

Kunst & Kopie (Gorinchem)
Citeren, imiteren en kopiëren

Musea zijn steeds makkelijker met beeldrecht. Zet Velazquez’ Las Meninas gerust op een keukenschort en Vermeers Melkmeisje op een koffiemok. Maar wat te doen met gekopieerde kunst die voor echte kunst door moet gaan? Denk aan het werk van Marlene Dumas en Luc Tuymans. Bovendien was er in het verleden juist geen grotere eer voor je meester dan hem eens goed te imiteren, te citeren of te kopiëren. En datzelfde gebeurt nog steeds in bijvoorbeeld een programma als Het geheim van de meester.

De tentoonstelling 'Echt of nep in de kunst' in het Gorcums museum is de perfecte aanleiding om ons eens te verdiepen in kunst/kopie/plagiaat-discussie. In deze cursus zien we o.a. ‘Botticelli-angels’, werk van de ‘firma Bruegel’, Caravaggio (het origineel) en de Utrechtse Caravaggisten (de kopieën?) en fotograaf Erwin Olaf die hen op zijn beurt weer ‘citeert’. En wat te denken van meestervervalser Han van Meegeren, die kunsthistorici jarenlang deed denken dat ze keken naar werk van Vermeer en Frans Hals. Of kunstenaar Corot die het werk van zijn tijdgenoten signeerde. Aan het eind van de cursus weet u in ieder geval 'echt' van 'nep' te onderscheiden. Of toch niet?

Anderen kozen ook:

Vroegboekkorting

Nederlandse fotografie (Vianen)

Met o.a. Rineke Dijkstra en Erwin Olaf

Vroegboekkorting

Monet: Tuinen van verbeelding

Expressief impressionisme

Nederlandse architectuur (Gorinchem)

Van Sint Servaas tot Erasmusbrug