Fotografie en de Kunst

thumb

Halverwege januari werd bekend dat fotografe Rineke Dijkstra (1959) als één van de weinige kunstenaars uitgekozen is om een staatsieportret van de nieuwe koning Willem-Alexander (1967) vast te leggen. Dijkstra fotografeerde vorig jaar al de koning voor een koningszegel, maar besloot voor het staatsieportret een ander uitgangspunt te kiezen.

Rineke Dijkstra, Kolobrzeg, Poland, July 26, 1992

Dijkstra, die in 2012 een solotentoonstelling in het Guggenheim in New York had, gaf de koning een monumentale uitstraling die doet denken aan zeventiende-eeuwse Nederlandse portretten. Een tijd waarin fotografie ondenkbaar was. Een tijd waarin alles tot in detail werd geschilderd. Terug naar de huidige tijd waarin een wereld zonder fotografie niet voor te stellen is. We worden omringd door beelden en leggen onze eigen momenten vast. Een ieder heeft tegenwoordig een fotocamera en een mobiele telefoon met camera. Hierdoor rijst de vraag of fotografie dan nog wel kunst is? Hoe heeft fotografie überhaupt ooit de status van kunst gekregen? Fotografie was lange tijd een ondergesneeuwd kindje en werd lang niet altijd aanvaard als kunst, maar puur gebruikt als documentatiemiddel. Vooral Nederland liep in de negentiende en begin twintigste eeuw sterk achter op de rest van de wereld omtrent fotografie. Er waren weinig fotografen, weinig technieken en het was al helemaal niet geaccepteerd als beroep en als kunstvorm. Hoe heeft Nederland dan ooit kunnen uitgroeien als het mekka van de fotografie?

'Dutch photography' is zelfs een begrip geworden met kunstenaars als Rineke Dijkstra, Erwin Olaf (1959), Hans Aarsman (1951) en Anton Corbijn (1955). Vergeet ook zeker niet de musea en galeries speciaal voor fotografie die Nederland rijk is. Een erg bijzondere en interessante ontwikkeling. De ontwikkeling lijkt eigenlijk zelf al een antwoord te geven op de vraag of fotografie nog wel kunst is. We lijken niet om fotografie heen te kunnen, en dat geldt ook voor fotografie als kunstvorm. Het is een ontwikkeling die zeker de moeite waard is om nader te onderzoeken. Het onderzoek geeft een mooie aanleiding voor de cursus ‘Fotografie en de Kunst’ die eind maart van start gaat.

Anton Corbijn,  Miles Davis, 1985
Aart Klein, Grazende Koe te Sabbinge, 1966

 

Maakt het onderzoek nieuwsgierig? Wil je worden van de beelden om je heen en de momenten dat je de knop van je fotocamera indrukt? Dan is de cursus 'Fotografie en de Kunst' zeker de moeite waard! Schrijf je nu snel in! 

Deze blog werd geschreven door Ellemieke van Ommen. Zij is kunsthistorica Moderne en Hedendaagse Kunst